LACTOSEFRI?

Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder melkeallergi. For over 10 år siden var det ikke så lett å få tak i melkefritt. Første gang jeg skulle på min første handletur etter melkefritt, ringte mannen min å etterlyste meg. “Hvor i all verden var jeg, det kan da ikke ta så lang tid å handle?” Men jo det gjorde det! Måtte lese på alt! Og det meste innholdt melk.

For mat med innholdsfortegnelse som kasein, laktalalbumin, myse, vasselpulver, natriumkaseinat, fremmedprotein inneholder melk. Men melkesyre/ melkesyreestere har ikke noe med melk å gjøre. Startkultur i feks surdeig i brødvarer kan være laget på melk. Dette er en bakteriekultur som kan inneholde melkesukker. Også medisiner kan inneholde lactose/ melkesukker.

Nå tenker kanskje du at det er blitt letter å kjøpe mat for en allergiker, siden mange produsenter lager lactosefritt. Fint for de som reagere på melkesukkeret( lactose) . Men for min datter gjelder også andre bestandeler i melka. Så nei, ikke noe lactosefritt kan brukes her i heimen. Men er opptatt av sunn ,god , fristende mat. Måltidene her skal være en fest!! I dag ble det en god frokost på oss da. Fri for melk og gluten.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg