GLUTEN OG MELKEFRI FOCCACIA

Her kommer oppskriften på gårsdagens foccacica brød. Fått oppskrift av en god venninne som er rå på å bake glutenfritt. Måtte jo prøve meg jeg også.

Luftig og porøst:-)

Ingredienser:

1 pk fersk gjær

4 dl lunkent vann

1 ss honning

1 1/2 ts maldonsalt

1 egg

5 ss olivenolje

500 g glutenfritt mel (brukte låg protein Semper, da det ikke inneholder melkepulver ,det må man sjekke)

Rør gjær ut i vann, tilsett honning, olje, egg og salt. Rør dette godt sammen og hell i melet.

Nesten flytende røre for å få et supersaftig brød.

Jeg blandet i delte oliven og soltørkede tomater( det kan godt stikkes i røra før steking også) Lot deigen heve i 1 1/2 time.

Denne gangen helte jeg deigen over i bakepapir-kledd langpanne. Men anbefaler rund springform -22 cm.

Tilsatte rosmarin, hvitløkspulver, flaksalt og olivenolje på toppen.

Stek på varmluft ,210 grader i ca 25 minutter.

Saftig og godt brød ble det:-) Ikke mye til overs i dag altså. Og glutenfritt synes jeg er best samme dag man baker det.

Blir fast inventar i gjærbaksten her i huset.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg