OPP-NED KAKE I GODE VENNERS LAG!

I går hadde vi besøk av våre gode “gamle “venner. Vi har holdt sammen i snart 25 år. Fulgt hverandre fra før vi fikk barn . De ble testpersoner på en ny kake. En kakeoppskrift jeg fikk av mamma til en av mine beste venniner. Når jeg får smake noe godt, er jeg så frekk at jeg ber om oppskrift.

Grunnen til at den kalles opp/ned kake, er at den lages med nøttelokket i bunn og snues opp/ ned før servering.

Ingredienser til kakebunn:

Nøttelokk:

75 g smør

50 g sukker

100 g hasselnøtter.

Begynn med nøttelokket. Hakk nøttene grovt.

Smelt smøret i en kjele , ha i sukkeret og nøttene.

Bruk en kakeform ,24 cm i diameter.

Kle med bakepapir. Fordel nøtteblandingen i bunnen på formen.

Ingredienset til kakebunn:

3 egg

3 dl sukker

1 ss kakao

1 dl kaffe

3 dl glutenfritt mel

1.5 ts bakepulver.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør ut kakao i lunken kaffe. Ha det i eggedosisen vekselsvis med det tørre. Hell deigen i kakeformen.

Stek kaken midt i ovnen ved 180 grader i ca 45 minutter.

Avkjøl kaken i formen.

Tips: Nøttelokket kan falle fra hverandre i kantene når du drar av bakepapiret. Press da lokket bare sammen igjen med hendene, mens kaken er lunken. Sett så kaken i kjøleskapet til nøttelokket har stivnet.

Del så kaken i 3.

Kakefyll:

2 melkefri visp

1/2 melkefri vaniljesaus

1 ts vaniljesukker.

Med mye krem fylte jeg 3 lag + litt rundt kanten.

Blir litt annerledes med melkefritt og glutenfritt.

Men den ble da slettes ikke verst.

GOD SØNDAG!

2 kommentarer
    1. Du er jommen meg flink, Aina! Så mange flotte retter. Jeg spiser ikke kjøtt og prøver å unngå hvetemel og melkeprodukter, så rettene dine er midt i blinken for meg! Jeg bare utelater kjøttet og tilsetter eventuelt noe annet! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg