KLIPPEKRANS MED MAKRONFYLL!

Siden en av mine nieser ikke tåler egg, må jeg prøve noe annet enn ostekake og gulrotkake uten egg. Denne gang prøvde jeg Klippekrans uten egg, melk og gluten.

Ingredienser:

25 g gjær

100 g melkefritt smør

3,5 dl glutenfri havremelk

1 dl sukker

1 ts malt kardemomme

ca 500 g Semper mix uten melk.

Fyll: 1 pose makronfyll

Smuldre gjær i bakebollen.

Smelt smøret og hell i melken. La blandingen bli lunken og hell den over gjæren. Rør til gjær er oppløst. Ha i sukker, kardemomme, og mel. Deigen blir litt klissete. La deigen heve under plast på et lunt sted. Jeg lot den heve 1 time. Ha deigen på bakebordet. Kjevle den ut til et rektangel.

Rør ut makronfyllet med vann. ( jeg bruker litt mer vann enn angitt) Rull deigen sammen. Legg den på bakepapir.

Klipp nesten igjennom ” pølsa” Brett vekselsvis til høyre og venstre. Hev kringlen i 20-30 minutter til.

Jeg penslet med olje, strødde mine eminente mandler på da, selvfølgelig:)

Stek kringla høyt opp i ovnen på 225 grader i ca 15 minutter.

Ha på litt melisglasur før servering:)

Nok et alternativ til kake uten egg, melk og gluten. GØTT var det å 🙂

GOD SØNDAG!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg