TRADISJONENS TRO, KVEITE!

Siden pappa er fra Trøndelag, feiret vi jul der hos farmor og farfar , annet hvert år. Der var det ikke vanlig med ribbe på julaften , men kveite . Det var noe de videreførte , fra den gang de bodde og jobbet på Iveland, da pappa var liten.

Jeg var vel ikke storfornøyd med fisk da jeg var liten. Men hver jul i voksen alder må jeg ha farmor's kveite.

Men i år serverte jeg hele julemiddagen, forrett, hovedrett og dessert.

Til forrett ble det melkesuppe.

Da kokte jeg 2 porsjoner grøtris i vann, spedde med 2 bokser matfløte og litt havremelk. Den skal være som en suppe. Tilsatte litt rosiner og vaniljesukker .

Ikke helt som farmor sin, men det ble da godt.

Kveite, kokte poteter, kokte gulrøtter, agurksalat, smeltet melkefritt smør og melkefri rømme. Vart gøtt ja😋

Dessert ble multekrem . Jeg har ikke tilgang på selvplukkede multer, så jeg brukte kun syltetøy. Pisket melkefri krem, uten å tilsette sukker. For syltetøy er søtt nok.

Multekrem med gluten -og melkefri kromkaker til dessert. Eller som farfar brukte, ….nemlig flatbrød.

Et herremåltid spør du meg😇

HA EN FORTSATT FIN ROMJUL🎄✨

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg