PLOMMELIKØR, KLAR TIL JUL🎄🍑

Er så heldig og glad for alle mine venner altså. Denne gang fikk jeg høste plommer hos min gode venninne , Heidi. De hadde et hav plommer. Man kunne ikke se at jeg hadde plukket på treet engang. Da må jeg prøve meg på plommelikør. Vet ikke hvordan den blir. Det får vi smake til jul.

Ingredienser:

2 store 2-liters Norgesglass med strikk, slik at den blir tett.

2 kanelstenger

Ca 600 g sukker

1.5 L 40% Vodka.

Plommene la i hele, med Stein og skall.

Fyll glasset halvt med plommer, og hell over sukker så det dekker plommene .

Ca 300 g sukker pr glass .

Legg i kanelstang( jeg la det kun i ett glass, da jeg ikke vet hvordan smaken blir)

Hell i Vodka.

Rist glasset for å fordele/ løse opp sukkeret.

La stå kjølig. Snu glasset jevnlig, med et par dagers mellomrom. Til sukkeret er helt løst opp.

Fortsett å snu når sukkeret er oppløst, men ikke like ofte.

Her har glasset mitt stått ca 1.5 uke.

Glassene må stå kjølig i 2-3 mnd, så du rekker å lage den til jul. Er du så heldig å ha plommetre, eller har en god venn som har et plommetre ? Benytt deg av de.

Jeg skal nok få brukt disse plommene til noe godt i løpet av vinteren. Fordelte de i fryseposer, og frøs de hele.

Da er det bare å glede seg til jul da.

BLIR SPENNENDE🍹

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg