KALVESTEK , LANGTIDSSTEKT I LEIRGRYTE!

GODT NYTT ÅR💫🎇💫

Kalvestek er noe jeg kun har prøvd noen ganger med ulikt resultat . Så…. nå prøvde jeg meg med RUMMELTOPF leirgryte.

Ingredienser:

Kalvestek, kjøpt i Sverige.

Leirgryta , RUMMELTOPF .

Legg den i kaldt vann minimum 15 minutter, så den blir godt gjennomtrukket.

Forvarm ovnen til 160 grader og sett inn leirgryta.

Imens , Stek kalvesteken i melkefritt smør , i en stor stekepanne.

Dette for å få stekehinne.

Legg så steika i varmet leirgryte.

Sett i termometeret på den tykkeste delen av steika.

På med lokket , og inn i ovnen.

Siden jeg skulle langdtidssteke, satte jeg ned temperaturen til 100 grader.

Når kjøttet hadde nådd en kjerne – temperatur på rundt 65-70 grader, tok jeg den ut . Det tok ca 4 timer.

Lot den så hvile på benken.

Skjær så tykke skiver du ønsker.

Serverte med rosenkål , gulrøtter, blomkål.

Mandelpoteter og glutenfri fløtesaus.

VELBEKOMME 🙏

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg