DA ER JEG IGANG…. LUTEFISK!

Jeg er i overkant glad i julen, ….. ifølge de rundt meg. Men det bryr jeg meg ikke om, starter pynting ,og kos med julemat for det jeg🎄🎅 Startet med å prøve ut lutefisken da ser dere!

Ingredienser:

Lutefisk kjøpt på Coop Ex. Det regnes vel 500 g fisk per person. Siden vi var 3 , kjøpte jeg rundt 1.6 kg. Det holdt…. 😅for å si det sånn ….det ikke er favoritt blant alle her i familien.

Her tok vi en pose ertestuing.Bør jo lages fra bunnen, men den funka den her å.

Bacon , så klart, som vi stekte i panna for å fett til fisken.

Lutefisken ble delt i stykker. Lagt med skinnsiden ned. Vi liker fast lutefisk.

Slik gjør du :

1.Legg stykkene i ildfast form , strø salt over .

2. Ta folie over, vi satte den kjølig ca 1 time.

3. Hell av vannet som trekkes ut av fisken.

4. Skyll lutefisken i kaldt vann.

1. Sett stekeovnen på 200 grader

2. Stek stykkene med skinnsiden ned.

3. Dryss over litt salt igjen.

4. Legg over aluminiumsfolien.

5. Stek i ca 30 minutter

Sirup synes jeg er godt til lutefisken . Helst mørk sirup, men nå hadde jeg kun lys. Funka det å.

Med ertestuing , poteter, sirup, bacon , grov sennep … OG lutefisk….. ja da, er vi i gang!

Gleder meg til jul🎅

Håper det smaker!

VELBEKOMME 🙏💫🎄

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg