Legg de soltørkede tomatene i vann. Lot de ligge 45 minutter.
Rist pinjekjernene litt , i tørr panne.
Knus hvitløken i mixer.
Legg så de soltørkede tomatene i mixeren, sammen med de ristede pinjekjernene , og en « dæsj» olivenolje. Spe til den konsistens du ønsker , med laken( vannet) fra tomatene.
Hva gjøres med rester , litt her og litt der? Jo, nå prøvde jeg meg på kake uten sukker, melk og gluten. Lagd på knuste glutenfri havregryn, kokos og kokosmelk.
Glutenfritt brød fra Scär og Vegan-ost fra Synnøve Finden. Begge kjøpt på Coop Extra.
Smør på melkefritt smør , legg osteskive mellom 2 brødskiver. Stek i melkefritt i smør i stekepanne, på middels varme. Det for at osten skal smelte ,og at de ikke skal bli brente.
Server med litt tomat , paprika, agurk, syltet agurk og en dæsj majones.
En venninne og jeg tok turen til Lillestrøm varemesse, hvor Norsk Cøliakiforening, var arrangør for Glutenfri matmesse. Mye kjent for meg, men alltid morsomt med litt nye tips.
Baker Hansen solgte ferske bakevarer. Eplekake fri for melk og gluten måtte bli med hjem gitt. Den selges også på Baker Hansen sine kafeteria utsalg. Mange år vi ikke kunne sette oss på en kafeteria ,og kjøpe kake, men det har vi fått gjort siste årene. De har også ferske rundstykker og ferske brød i sitt utsalg
Nok en oppskrift fra en god venninne . Heldig å bli invitert på lunsj til Elaine igjen. Fikk servert denne nydelige salaten, som jeg videreførte til de i heimen. KNALLGOD , var tilbakemeldinga fra de her hjemme❤
Inge sto for lørdagens middag. Han serverte ikke høne, men and 😜
Må ærlig innrømme at det har jeg aldri smakt før, men det var sååå nydelig.
Spesielt når man får maten servert. Dette var ikke en rask middag, som jeg lager i ukedagene . Det tok ca 1 time. Nydelig lørdagsmiddag var det , og kos å bruke god tid når det er helg.
1.Rens sjalottløken , og legg de hele i ildfast form.
2. Hell over 2 dl vann , blandet med 2 ss glutenfri grønnsaksbuljong .
3. Knus 3 hvitløksfedd , legg de i samme form, gjerne med litt rosmarin.
4. Dekk formen med folie og bak på 200 grader i 45-50 minutter. Skyen i forma serveres som saus til andebrystet.
1. Skrell poteter og sellerirot, skjær de i like store terninger.
2. Kok møre i usaltet vann. Hell av vannet .
3. Tilsett melkefritt smør og mandelmelk, mos sammen. Smak til med salt og pepper.
1. Rut andebrystene med skarp kniv. Ikke skjær for dypt i skinnet.
2.Gni inn skinnet med salt og pepper.
1. Legg andebrystene med skinnsiden ned i en kald panne, uten noe fettstoff. Skru plata til nest sterkeste varme. Stek til skinnet er gyldenbrunt. Snu de og stek de i 1 minutt med kjøttsiden ned.
2. Legg andebrystene over i en ildfast form. Hell skyen fra anden over til formen med løken.
3. Stek andebrystene på 200 grader i 10 minutter. Ta de så ut og la de hvile i minst 15 minutter.
Fres aspargestoppene i litt olivenolje i en panne 1-2 minutter. Tilsett litt salt og pepper.
Skjær andebrystene i skiver og anrett med bakt løk, skyen, potet- og sellerirotmos og stekt asparges.