TENTAMENS-MAT!

Litt annet enn ost i matpakka må man ha. Spesielt på lange dager som tentamen.

Salami-omelett smaker godt, når man sitter å skriver hele dagen. I går kveld lagde jeg ferdig omelett, så minste jenta fikk ha på tentamen. Jeg brukte 2 egg , 4 ss vann, og 2 skiver Jubel-salami i biter.

Det står startkultur på pakningen , og hva betyr det? Startkultur er levende mikroorganismer som tilsettes under produksjon. Som feks spekepølse, brød, youghurt, det for å sette i gang en gjæringsprosses. Begrepet benyttes vanligvis som bakteriekulturer av melkesyrebakterier. Og melkesyre dannes naturlig i kroppen vår.

Kjapt å lage, smaker godt, uten melk og gluten.

Med litt grønnsaker og bær blir det smakfull temtamens- mat!

GOD TIRSDAG!

PLANLEGGING!

Fått en del kommentarer på at jeg lager så mye mat. Noen lurer på om det ikke veldig mye styr…. Men Jeg lager ikke mer mat en andre. Jeg må bare planlegge litt annerledes.

Det for at begge jentene skal holde seg friske. Og mat må jo alle ha, og med planlegging går det som fot i hose.

Kunne skrevet flere blogginnlegg pr dag, men da hadde dere blitt veldig lei, tror jeg. Har holdt på å kartlegge ang mat og allergier siden eldstejenta var 4 år. Og nå er lillegullet mitt snart 18.

Her er bare et lite tips om hvordan gjøre hverdagen ,og innkjøp mye enklere.

Vi setter oss alle ned hver søndag kveld, planlegger da ukas middag. Søndagsmiddagen kan gjerne vente nærmere helga for innkjøp.

Mannen min og jeg handler da hver mandag ettermiddag. Og vi planlegger da alle ukas måltider, matpakker…, ja alt av hva vi bruker i løpet av uka. Må selvfølgelig fylle på med noe, men vi prøver så godt vi kan å få oversikt over hva vi trenger.

Dette også for at det er store kostnader når man har matallergier. Alle vet vel hvor lett det er å ta med seg ekstra i handlekurven, om man stadig stikker innom butikken. Så for oss funker det best med 1 storhandel i uka.

Ved planlegging tenker jeg ut hvilke retter ,hvor noen av ingrediensene kan brukes til flere. Kun for å få brukt opp, og ikke blir kastet. Her brukes alt. Og blir det rester, blir det jo en restemiddag av ett eller annet slag.

EN GOD KVELD ØNSKES!

“SUPPA MED DET RARE I”

Som dere skjønner, går det en del suppe her i heimen. Og da gjerne fra bunn. Men det variere jo selvfølgelig.

Denne har jeg kalt “Suppa med det rare i”, fordi man kan putte oppi det man selv liker, ønsker og har av “leftovers”

INGREDIENSER:

4 personer.

12 dl glutenfri grønnsaksbuljong

4 sjalottløk, finhakket

2 hvitløksfedd, finhakket

1 squash, i biter

1 bunt cherrytomater( eller det du har igjen i kjøleskapet)

1 boks økologiske kikerter

3-4 vårløk

Salt og pepper

Tilsett den type pølsebiter du liker.

Her ble restene av de røkte pølsene brukt i suppa.

Fres løk og hvitløk i olje i en gryte ,til den er blank og myk.

Tilsett squash og pølsebitene. La surre i et par minutter. Ha i grønnsaksbuljongen, kikerter, vårløk og tomater. Kok opp og smak til med salt og pepper.

Med godt brød og smør, er middagen servert!

GOD MANDAG!

PREMIERE-KAKE!

Min yngste datter og jeg synger i kor for Fet kulturskole. Og i går kveld hadde vi Cabaret på selveste Lillestrøm Kultursenter. Da måtte vi jo premieres da vi kom hjem.

Siden jeg hadde eggehviter etter pasta carbonara, bakte jeg Pavlova.

INGREDIENSER:

4 eggehviter

1.5 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1.5 dl melis

1 ts potetmel

1 ts hvitvinseddik

Eggehviter piskes stivt, ha i sukker. Deretter melis, potetmel, vaniljesukker, hvitvinseddik.

Legg marengsen på bakepapir( tegn gjerne av fatet du skal ha den på)

Jeg strør gjerne litt hakkede mandler på.

La marengsen steke midt i ovnen på 140 grader i 1- 1.5 time.

Fyll:

2 bokser melkefri visp

1/2 boks melkefri vaniljesaus

1 ts vaniljesukker.

Vispen piskes leeenge. Blir da “fluffy”

Ta i vaniljesausen og vaniljesukkeret.

Jeg lagde marengsen for noen dager siden.

Og satte den i kjøleskap.

Melkefri krem tok jeg faktisk på, på fredag. Marengsen ble ikke ” sluggy” som den kan bli. Kanskje pga at det ikke er like mye fett i den som i vanlig krem?

Jeg pyntet ferdig på morningen før vi skulle på kultursenteret.

Pynt med de bærene du liker. Jeg bruker også banan, kiwi, ananas. Alt ettersom hva vi har lyst på. Denne gang ble det jordbær, blåbær og bringebær.

De sies at Pavlova skal pyntes rett før servering. Men denne ble bedre enn noen gang:)

Var kjapp, enkel og alldeles nydelig premie til oss alle i heimen:-)

GOD SØNDAG!

LASAGNE!

Ferdig- pakke med Lasagne er ikke å få kjøpt for en med melkeallergi. Glutenfri er kommet på markedet. Men det hjelper ikke her, for den inneholder melk. Når alle skal spise det samme, må jeg lage egen.

INGREDIENSER:

For oss 4 bruker jeg:

Kjøttsaus

Olje + 1 fedd hvitløk

500 g karbonadedeig

1 ts tørket timian

1 ts tørket oregano

1 boks hakkede tomater

1 ss tomatpure

1 dl vann

1 stor raspet gulrot

Salt, pepper

1 ts sukker

Hvit saus:

4 dl kokosmelk

1 1/2 ss maisenna( bruk maisenna stivelse, den er melkefri)

1/2 ts muskat

Salt

Stek en kuttet hvitløk i stekepanna. Når det får litt farge, tar du den ut . Stek da karbonadedeig i aroma av hvitløken. Ta i krydder.

Ha i raspet gulrot, hakkede tomater, vann og tomatpure. Smak til med salt ,pepper og sukker. Skru ned varmen .

La sausen småkoke under lokk.

Start på den hvite sausen.

Kok opp kokosmelka, maisenna og muskat, salt og pepper. Blir sausen for tykk, spe med mer kokosmelk.

Legg kjøttsaus i bunn, deretter glutenfrie lasagneplater, og et lag med hvit saus. Gjenta samme prosses. Kjøttsaus, plater, saus. Strø raspet, melkefri ost og oregano på toppen.

Stekes på 200 grader 25-30 minutter. Eller til osten er gyllen.

Her brukes raspet gulrot som “sideorder” Og selvfølgelig egne hvitløksbrød. Ta det brødet du tåler. Smør på melkefritt smør, litt hvitløkspulver og persille. Stek i ovn til de blir crispy.

GOD LØRDAG!

SJOKOLADEMUFFINS AV QUINOA!

Hmm, hva kan jeg lage av quinoa, uten om til middag? Jo……muffins:-)

Selv om guiona den holder seg lenge, er det greit å få brukt opp halve esker… Blir liksom mer ryddig .

Ble noe nytt og helt annerledes enn noe annet vi har smakt. Men det var spennende.

INGREDIENSER:

5 dl kokt quinoa ( 2.5 dl tørr guinoa + 5 dl vann)

4 egg

1.5 dl kokosmelk

1 ts vaniljesukker

4 ss smeltet smør

2.5 dl sukker

2 dl kakaopulver

1.5 ts bakepulver

1/2 ts natron

En klype salt( fremhever sjokoladesmaken)

Skyll guinoa godt i varmt vann( guinoa inneholder bitterstoffer som bør skylles bort før vi spiser den)

Ha guinoa i kasserolle med lokk. Når vannet koker, gi den 10 minutter. Dra kasserollen av platen og la stå i 10 minutter til med lokk.

Sett stekeovn på 180 grader. Bland kokosmelk, egg og vaniljesukker. Ha i kokt guinoa og smeltet smør. Kjør den blank og fin. Bland i sukker, kakao, bakepulver og natron.

Bruk stive muffinsformer. Fyll de trekvart fulle. Stek de midt i ovnen 25-30 minutter.

Bruke bakepinne for å sjekke at de ferdige.

Strø på melis.

De ble veldig saftige.

Må si det ble en ny og artig smak!

TIKKA!

“Ferdig-pakke” er ikke bestandig lett å få kjøpt for en melkeallergiker eller en med glutenproblematikk. Jammen var den fri for noe av våre allergener. Men den er kun melkefri. Glutenfri wraps må kjøpe utenom.

En litt ” indisk” aften var ikke dumt.

Saritas ferdig-pakke med 6 wraps og diverse tilsetninger.

Glutefrie tortilla- wraps, kjøpt på Rema.

I oppskriften står det mat youghurt. Da bytter vi selvfølgelig til soya-youghurt.

Blander med en av ” ferdig-posene”

Fyll til wraps. Vi brukte salatblader, rødløk, agurk og paprika.

4 kyllingfillet, stekt i biter. Det ble tilsatt krydder fra ” ferdig-pakka”.

Vart så gøtt atte;-) Sterk, men smakte bra !

GOD TORSDAG!

WOK AND GO!

Sent hjemme, kjapp middag.

Pølsewok eller kyllingwok er rask skuring.

3 poser nudler Mr Lee i kjele.

1 pakke røkte pølser fra Leiv Vidar, kjøpt på Rema. Kutter i biter.

Tilsett de grønnsakene du liker, eller en ferdig pose med wok-grønnsaker.

Med brød eller flatbrød til, ble det jammen middag,….igjen;-)

GOD ONSDAG!

BRYTEBRØD!

Alt av ” rester” brukes jo opp, og intet går til spille. I mel-skuffen var det diverse melsorter, som selvfølgelig må benyttes. Så da ble det gluten -og melkefritt brytebrød.

Ingredienser:

Det ble :

340 g glutenfritt mel ( da brukte jeg opp alt av diverse glutenfrie sorter)

2 ss soya youghurt naturell

1/2 fersk gjær

2 dl lunkent vann

2 ss jyttemel

1 ss gresskarkjerner

2 ss knuste linfrø

2 ss solsikkekjerner

1 ss fiberhusk.

En smule salt.

Bland lunkent vann og gjær. Ta i soya-youghurt.

1 ss fiberhusk røres i 1/2 dl vann( ex utenom de 2 dl) og opp i det våte.

Bland så inn mel og frø i bakemaskinen.

Elt sammen. La det heve på et lunt sted 1 time.

Jeg bruker alltid spray-olje på fingrene, da glutenfri deig blir litt klissete. Blir lettere å forme.

Legg “rundstykkene” i springform og la heve 45 min til 1 time. Strø gjerne over sesamfrø.

Stek høyt opp i ovnen på 225 grader i ca 15 -20 minutter.

Kunne godt stått litt lenger i ovnen, for å få enda sprøere skorpe. Det kommer helt ann på ovnen din.

Noen som ble fornøyd etter skoletid i dag:-)

PASTA CARBONARA!

Noe vi aldri har lagd er, carbonara. Hvorfor vet jeg i grunn ikke. Men det ble nå lagd i dag:)

Ingredienser:

4 porsjoner spagetti. Jeg blandet glutenfri fullkorns-spagetti og litt fin.

1 løk , finhakket.

200 g bacon i biter

4 eggeplommer, sammenvisp

1 dl melkefri fløte

1 dl melkefri revet ost

Salt & sitronpepper

Jeg satte baconbitene på bakepapir inn i ovnen på 200 grader i 10 minutter. Da slipper jeg at baconen spruter ned kjøkkenet.

Rør sammen eggeplommene, fløte og revet ost.

I dag ble det ost fra Sverige, og den smakte litt som parmesan.

Fres løken, til den er gyllen. Tilsett baconet fra ovnen. La surre i noen minutter.

Blandet løk og bacon, i røra med eggeplommer, ost og fløte.

Hell blandingen over den nykokte spagettien og rør forsiktig. Strø over litt persille og frisk basilikum.

BELLO!