SMÅ-SNACKS!

Jeg måtte studere alt innhold i alle matvarer, da vi fikk påvist allergi .Det var jo en utfordring. Selv i dag må det sjekkes. Det har vært ting vi alltid har kjøpt, som plutselig er tilsatt melk. Og matvarer vi før ikke kunne spise, men som nå har fått melkeproduktene fjernet. Ikke standar allergimat, men dagligdagse matvarer i butikken

Det vet du sikkert, om du nettopp har fått allergi i din familie. Jeg kom over en ernæringsfysiolog, som var opptatt av mer enn riktig sammensetning av mat. Men alle skjulte tall og ord i innholdsfortegnelsen. Hvem tenker at krydder og soya-saus kan inneholde allergener? Noe jeg alltid har er:

Soya-saus. De er fri for melk. Men den til høyre er glutenfri.

Denne buljongen er glutenfri. Den bruker jeg i alle supper, lapskaus, ja alt hvor det står buljong i oppskriften. Les på alle blandingskrydderne du kjøper. De kan faktisk være tilsatt de allergenene du ikke tåler.

“KJØTTKAKE” MED VÅR VRI!

Fra jentene var små ble det dårlig med kjøttkakemiddager midt i uka. Hvem har anledning til å stå å steke det , når man kommer fra jobb?

Da fant vi vår vri på “kjøttkake”

Da ble det til 1 STOR kjøttkake , stekt i panna, med grønnsaker vi liker.

Jeg kutter opp løk/ rødløk, paprika, purre og bruker litt mais. I dag brukte jeg karbonadedeig, men du kan sikkert bruke hvilke som helst oppmalt kjøtt du ønsker ( kylling, elg, svin)

Jeg pisker i 1 egg , lager en jevning av 1 ss potetmel og 1 dl vann.

Så blander jeg alt i karbonadedeigen.

Trykker den ut i varm stekepanne, setter på lokk. Den blir da gjennomstekt. Snur kjøttkaka mot slutten av steketiden. Da får den stekeskorpe på begge sider.

Jeg bruker gjerne Peppersaus med havremelk, da peppersausen ikke er tilsatt melkeprodukter. Og selvfølgelig brun glutenfri saus. Greit alternativ , om du ikke lager saus selv.

Med poteter og brokkoli, er middagen servert! I dag å:-P

BRØD I LEIRGRYTA!

Jeg måtte jammen bake et nytt brød i leirgryta, men da prøvde jeg ikke glutefritt. Dette ble et “vanlig” brød, men melkefritt så klart.

Ingredienser:

9 dl hvetemel

4,5 dl varmt vann

1/2 dl knuste linfrø

1/2 dl solsikkekjerner

2 ts salt

1 ss honning

2 ss olje

1/2 pose tørrgjær.

Blander alt det tørre i bakemaskin. Blander vann, olje og honning , og heller det i maskinen.

Deigen blir litt klissete.

Leirgryta har da ligget i kaldt vann 20-30 min. Setter den inn i kald ovn på 225 grader. Når deigen er ferdig hevet, etter 30 min , tas gryta ut, og deigen legges i. Stek i 30 min med lokk. Brødet stekes videre i 15 min uten lokk , på 220 grader.

SMAKFULT! Og jeg har aldri hatt så sprø skorpe noen gang:-P

FORARBEID!

Jeg er, som dere sikkert har skjønt, tilhenger av kjapp og enkel mat. Men at det skal smake godt. I dag krevde salaten litt forarbeid, men resten gjør seg selv. Middagen i dag besto av laks, villris og mangosalat. Laksen kjøper jeg ferdig i skiver, den kryddres og settes i ovnen. Koker ris, den risen du måtte ønske. Mangosalaten lager jeg mens risen koker ,og fisken er i ovnen.

Ingrediensene jeg bruker er:

1 mango i terninger, 1 avokado i terninger, litt finhakket rødløk, litt finhakket paprika, salt & pepper. Lager en dressing på 3 ss olje, 1 ss hvitvinsedikk og saften av en 1/2 lime.

Setter den kjølig.

Med litt melkefri rømme over ,er måltidet komplett:-)

STEINBAKT!

Når det vanker suppe til middag, blir gjengen her ofte sulten på kvelden.

I går prøvde jeg noe nytt.

Brød i leirgryta:-)

Den legges jo i kaldt vann. Imens fant jeg frem ingrediensene.

6 dl glutenfri havremel

3 dl jyttemel

0/5 dl knuste linfrø

1 dl solsikkekjerner

1 dl glutenfri havregryn

1 pose tørr gjær

1 ts salt

1 ss honning

2 ss olje

5 dl lunket vann tilsatt 1 ts fiberhusk.

Blander alt det tørre i..bakemaskinen. Deretter det våte.

Lot deigen heve i 40 min under plast.

Forvarmet leirgryta på 225 grader.

La deigen i gryta, med lokk , inn i ovnen i 30 min. Etter de 30 satte jeg ned varmen til 220 grader, tok av lokket og stekte da brødet 15 min til.

Og med det nye smøret fra Berit Nordstrand , smakte det fortreffelig:-)

Rapskokos:-) Det var gøttere en gøttest:-P

La oss si det sånn…. Var ikke mye brød igjen til frokost i dag. Men det ble da en smak i dag også. Og som yngstejenta sa….. “Trengte bare 1stk skive for å bli mett og brødet var ikke tørt”

(som glutenfritt gjerne blir.)

Det må prøves igjen:-)))))

FIKS, FERDIG…. GÅ!

Nok en kjapp middag, for folk i farta…

Her går det også mye i suppe. I dag den berømmelige tomatsuppa vår. Men med gluten og melkefri pølse så klart, og glutenfri Fusilli-skruer.

Spastaen er lett å få tak i . Og er å få kjøpt i de fleste nærbutikker.

Mette i dag også:-P

BLÅBÆR-PAI!

Er så heldig å ha en god vennine som liker seg i skog og mark. Bærplukking om høsten innkasserer mange liter. I høst fikk jeg så mye blåbær av henne, at det ble både syltetøy og til å ha i smoothier.

Så i går prøvde vi oss på en ” ferdigpai”

Enkelt å lage gluten/ melkefri paideig selv, men fant denne ferdige økologiske paien.Men tilsetter kun egg og melis til søt pai.

Den inneholder 2 stk paideig.Jeg fyller deigen med kjøtt, kylling eller som i går, med blåbær.

Klemte ut paideigen i form, og stekte den i 10 min, på 200 grader, før jeg la i eggekrem + blåbær. Stekte i ca 40 min til.

Før steking.

Godt med melkefri vaniljeis til:-)

SCHLEMMERTOPF!

Jeg har ikke allverdens nymotens kjøkkenredskaper. Om ting ikke blir ødelagt, har jeg de i mange år. Og en av mine favoritter er Schlemmertopf. Blant annet Kjøtt og kylling legges i, og får en halvtime i ovnen. Kjøttet blir mørt og saftig. Stekes først lett i stekepanna, for å få en stekeskorpe, før det legges i Schlemmertopfen. Siden den er av keramikk , legges den i kaldt vann. Lar den ligge så den blir gjennomtrukket. Vet ikke eksakt hvor lenge. Men lengre dess bedre.

I dag ble det Rosmarinbakte poteter som tilbehør til kjøtt. Da kutter jeg potetbåter, med skall. Tar på Salt og pepper. Vi bruker gjerne rød og gul paprika+ løk i sammen med potetbåtene. Kryddrer med rosmarin og selvfølgelig en dæsj med olje over .

Settes I ovnen på 200 grader, til potetene er møre.

DONE! Kjapt, enkelt og gøtt!

OST & KJEKS!

Det er ikke ofte vi har ost og kjeks til kos. Da eldstemann har lite utvalg på ost i nærbutikkene , og yngstemann har lite utvalg på salt kjeks her i nærheten. Da bør vi planlegge litt i god tid, så jeg får kjørt litt skytteltrafikk mellom diverse matkjeder.

Vi handler da mest på Meny og noe på Coop. Om vi da ikke har gjort en storhandel i Sverige.

Dette er hva jeg får tak i ,i nærheten.

Melkefri smørost med hvitløk og urter.

Melkefri ost med Gressløk & urter.

Naturell smørost.

Den glutenfrie kjeksen som finnes i vår nærbutikk.

Som dere ser er ikke utvalget av de største. Og man lager jo mat etter utvalget som er nærmest. Men en gang i blant blir det ost og kjeks her i huset også<3

ELISE’S SPESIAL!

Er ikke til å komme fra at jentene mine blir påvirka av min interesse for mat.

I dag blir lørdags- godisen … OREO CAKE-POPS laget av yngstejenta på 13 år.

Hun bruker:

Gluten og melkefri Oreo- kjeks.

Melkefri sjokolade.

Melkefri smørost.

Oppskrift til 18 stk Cake-pops.

1 1/2 pakke oreo-kjeks

1/2 boks cream-ost

1 sjokoladeplate.

Hun knuser kjeksen, og blander i ost. Ruller de til kuler og setter de på trepinner. Setter de deretter i kjøleskapet .

Så smelter hun sjokoladen, og dypper kulene i den smelta sjokokaden. Og så ruller hun de i kokos , eller i annen kakepynt.

Sett de i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet. VOILA:-D